Halo, halo, sezon na trawy uważam za rozpoczęty! U nas stężenie pyłków jest na razie malutkie zobacz na serwis www.ptzca.pl, a u Was?

Co to jest trawa, kiedy pyli i co możemy zrobić, żeby zminimalizować skutki alergii? Zapraszam na wpis, który jest jak zawsze krótko, zwięźle i na temat! Bez bajdurzenia i z praktycznymi radami 😊

Czy trawa to tylko trawa?

No nie, bo żyto, pszenica i kukurydza to także trawy tylko uprawne. Do traw należy także trzcina cukrowa, więc jeśli Twoje dziecko nie toleruje cukru trzcinowego, to być może oznaczać właśnie uczulenie na trawy.

Kiedy pylą trawy?

Okres pylenia jest różny w zależności od regionu, dlatego przed wyjazdami warto sprawdzić monitoring alergologiczny w swojej okolicy. Jeśli jesteście z Krakowa, znajdziecie go tutaj Serwis pyłkowy ptzzca.pl

Z reguły wczesne trawy zaczynają pylić już w maju, te późniejsze – nawet na początku sierpnia. Jeśli Ty lub Twoje dziecko kichacie zwłaszcza z końcem maja i początkiem czerwca może oznaczać to uczulenie na trawy, bo wtedy właśnie pylą one najbardziej.

Testy alergiczne

Jeśli podejrzewasz u siebie alergię na trawy, wstrzymaj się z wizytą u alergologa i wykonaniem testów skórnych do września, kiedy okres pylenia się skończy. Trawy dzielą się na wczesne i późne, ale nie ma istotnego znaczenia, na które z nich jesteśmy uczuleni, ponieważ wszystkie trawy mają podobną budowę. Pozytywny wynik alergii niekoniecznie musi dawać symptomy tzn. osoba uczulona wg. testów na trawy niekoniecznie musi cierpieć w okresie, kiedy trawy pylą, ale może mieć objawy np. po zjedzeniu produktów reagujących krzyżowo (więcej o tym poniżej). Jeśli testy wyjdą pozytywnie i wspólnie z lekarzem zdecydujesz się na odczulanie, zrób testy ponownie, dla pewności.

Alergeny krzyżowe

Odstaw produkty spożywcze reagujące krzyżowo np.:

  • chleb i produkty mączne z pszenicy, żyta i owsa i ryżu
  • warzywa: surowe pomidory, seler, marchew, cebula, czosnek, szczypiorek, por, szalotka, dymka, oliwki, kukurydza, bakłażan, ziemniaki, papryki, sałata, cykoria
  • owoce: kiwi, melon, arbuz, jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia, morela, wiśnia, czereśnia, śliwka, jeżyna, malina, truskawka, poziomka, róża, gruszka, aronia, pigwa, jagody Goja,
  • miód zwłaszcza wielokwiatowy,
  • tłuszcze: olej rzepakowy, słonecznikowy, oliwę z oliwek,
  • estragon, rumianak, karczoch, stewia, jeżówka,anyż, kminek, trybula, kolendra, lubczyk

Alergenami krzyżowymi mogą być także pyłki brzozy, jesiona i bylicy co oznacza, że w trakcie ich pylenia też można mieć obawy uczulenia. Nie wszystkie alergeny krzyżowe mogą źle na Ciebie działać, ale jeśli możesz odstaw je i wprowadzaj kolejno do diety, uważnie obserwując objawy i zapisując wyniki.

Co jemy w trakcie pylenia traw?

  • owoce: porzeczki, agrest, banan, ananas, czarna jagoda, żurawina, awokado (cytrusy), rabarbar, mango, fga, morwa, papaja, granat, burak, szpinak, boćwina,, komosa, quinoa, pitaja,
  • warzywa: szczaw, szparagi, (rukola, rzepak kapusta, brokuły, brukselka, kalafior, kalarepa, rzeżucha, sałata)
  • przyprawy: liść laurowy, cynamon, muszkatołowiec, ziele angielskie, goździki, szafran, chrzan?, czarnuszka, kardamon, imbir, kurkuma,  (pieprz, chia, bazylia, mięta), jałowiec
  • mąka i kasza jaglana oraz gryczana
  • inne: sezam, orzech Macadamia, pistacja, nerkowiec, cukier klonowy, nasiona maku, len, kasztan jadalny,

Jak zmniejszyć alergię?

  1. Wyklucz z diety alergeny krzyżowe
  2. Sprawdź, czy nie masz chorób dających pseudoalergiczne objawy. Skonsultuj się z lekarzem, czy nie masz kandydozy lub pasożytów. O kandydozie przeczytasz tutaj (KLIKNIJ tutaj i przeczytaj więcej) o innych tutaj (KLIKNIJ tutaj i dowiedz się więcej)
  3. Wzmocnij odporność przy pomocy suplementów, diety i sportu. U nas w okresie pylenia odporność spada, ratujemy się wtedy wit.C, wit.D i K2, prebiotykami oraz dobrze zbilansowaną dietą. Zapytaj lekarza, co będzie dla Ciebie najlepsze. Kupując suplementy diety, zwróć uwagę na ich skład – w nich także mogę znajdować się alergeny krzyżowe np. słonecznik.
  4. Unikaj alergenów a w szczególności: spacerów na łące w okresie pylenia, siana także w innych porach roku (uwaga na sianko wigilijne!), miejsc w których objawy alergiczne są największe (w każdym mieście można znaleźć rejony/dzielnice gdzie pylenie jest minimalne np. park w Wilanowie)
  5. Regularnie koś trawnik lub poproś kogoś, kto to może zrobić. Pamiętaj także o zgrabieniu ściętej trawy.
  6. Po każdym spacerze przepłucz nos i oczy solą fizjologiczną i zmień ubranie
  7. Regularnie sprzątaj i pierz pościel, a także szczotkuj psa
  8. Wychodź na spacery po obfitym deszczu, zostań, kiedy zaczyna padać zwłaszcza mały deszczyk.

Chcesz poczytać więcej o alergii? Zapraszam do wpisu podsumowującego (KLIKNIJ i przeczytaj więcej) oraz na mój fanpage (KLIKNIJ TUTAJ i przejdź na profil PRZEKICHANE)

Do zobaczenia! 🙂

Materiały Źródłowe – doświadczenia własne 😊 oraz:

https://alergie.mp.pl/chorobyalergiczne/alergeny/wziewne/61715,alergia-na-pylek-traw

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/alergie/alergia-krzyzowa-objawy-tabela-alergenow-krzyzowych_34401.html

Uwaga! Rady zawarte w tym artykule potraktuj proszę jako sugestię i w żadnym razie nie traktuj ich jako porady medycznej. W każdym przypadku skonsultuj swój przypadek z odpowiednim specjalistą.

Podziel się wpisem z innymi:
20

Odwiedź nas:

Facebook
Google
Pinterest
Instagram

14 komentarzy dla “Jak zmniejszyć alergię na trawy?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *